Boltvadász – A magyar nyelv nemzetközi napján

Egy kincs van minden nemzetnek adva, míg azt megőrzi híven, addig él„- írta Jókai Mór

Ez nem más, mint az anyanyelv és ennek 1999 óta február 21-én van a nemzetközi napja.

Nem is tudjuk, hogy mekkora jelentősége van, hiszen mindennapi életünk része. Napjainkban az angol-, jövevény- ,mozaik- és szakszavak tömkelegét halljuk és használjuk úgy, hogy nem mindig tudjuk pontosan, hogy mit is jelentenek. Amióta pedig életünk szerves része lett az internet, szinte zúdul ránk mindenhonnan.

Legyen az média vagy oktatás, egymás közti beszélgetés. Néhány példa, ami már a magyar helyesírási szabályzatban is szerepel: lájk, láv, cset, fészbuk, akceptál, júzer, bréking, trollfész, mém, mainstream.

Kíváncsiak lennénk, hogy a Boltvadász olvasói közül, 10-ből hányan tudják mindnek a jelentését. Sajnos a kereskedelem és piacgazdaság is ontja az idegen szavakat: know-how, leasing, pub, bróker, team, second-hand-shop, image, good-will, marketing, superbrands, promóció, volumen, innováció, index, tendencia, display, ESL, ultra soft, hot, leggings, free from. Az esetek többségében, lehetséges ezeket magyar szavakkal is kifejezni; például: ügynök, söröző, eladás, vásárlás, ösztönzés, fejlődés, megújulás, elkülönített, válogatott- talán a know-how-n kívül, mindenre találunk magyar kifejezést, és ez nem pusztán magyarkodás.

Elengedhetetlen az idegen nyelvek tanulása, használata, de lehetne a nélkülözhető idegen szavak helyett anyanyelvünket használni a kereskedelemben, tömegtájékoztatásban.

És szükségünk lenne minél több hazai termékre is. Bár a számuk növekszik (260 védjegyhasználó cég – 60000 védjegyes termék – 50 üzletlánc részvétele a programban), de a zöldség-gyümölcs területen (is) lenne még javítanivaló.

A februárban, Berlinben megrendezett zöldség-gyümölcs ágazat európai csúcstalálkozóján, a Fruit Logistica szakkiállításon 2800 kiállító stand volt.

Magyarországot 1 standon, 6 cég képviselte. Hát ez nem sok, figyelembe véve hazánk mezőgazdasági adottságait, még az éghajlat (nem klíma-) változás ellenére is.

A növekedéshez szükség van a kertészetekre, szakértő gazdaságokra, fejlesztésekre, támogatásokra, és ránk, „tudatos” vásárlókra is.

Amennyiben a boltok választékában megtalálhatóak és az anyagi lehetőségünk is megvan hozzá, vegyük a magyar termékeket, hiszen 48.000 család megélhetéséhez járulunk ezzel hozzá.

Kapcsolódó cikkek