
Még 40 nap van hátra ebből az évből, és a november tartogat számunkra izgalmakat. Angliából indult a „száraz november” kihívás, melynek célja, hogy a résztvevők egy teljes hónapon át, november 1-jétől 30-ig, tartózkodnak az alkoholfogyasztástól. Magyarországon 2016-ban a Kék Pont Alapítvány indította útjára.
Ez a kezdeményezés a boltok forgalmában sajnos az adott időszakban nem érzékelhető. Kimutatások szerint több mint 550 milliárd forintot költöttünk alkoholra 2023. augusztus és 2024. július közötti időszakban, ami fejenként 11,3 liter tiszta alkohol fogyasztásnak felelne meg, ami se összegben, se mennyiségben nem kevés. Hogy ez mit is jelent?
Az összes megvásárolt, elfogyasztott italban lévő tényleges, 100%-os alkoholtartalmat összeadták, és ezt az összesített mennyiséget osztották el a lakosság számával, konyhanyelvre lefordítva: fél liter, 5%-os alkoholtartalmú sör körülbelül 25 ml, egy üveg, 12%-os bor körülbelül 90 ml, fél literes, 40%-os rövidital körülbelül 2 dl tiszta alkoholt tartalmaz.
A száraz a november betartását a nálunk egész hónapban tartó Black Friday sem támogatja, az áruházak ital akcióit látva, mert a fekete péntek nálunk már nem egy napos, hanem egy egész hónapos őrület a gyakorlatban.

Ahhoz, hogy ebben a digitális és bolti „szuper” akciós vásárlási lázban ne nézzenek bennünket baleknek, szeretnénk egy-két jó tanácsot adni. A „csak ezen a napon” vagy „csak az első 5 vásárlónak ennyi” hirdetésekre aludjunk egyet – ha reggel is kell, érdemes és szükséges a vásárlás, valószínű, hogy jó döntés hozunk.
Figyeljünk az internetes költéseknél: a szállítási-fizetési mód költségére, kiszállítás idejére, a valós vásárlói értékelésekre, hogy ne érjen bennünket csalódás. Érdemes a készletekre is ránézni, mert lehet, hogy csak pár darab van belőle, a helyettesítő vagy hasonló termék, pedig jóval drágább. De ami a legfontosabb és szabályozott-ellenőrzött is az az akciós ár. „.. árleszállítás esetén a kereskedőnek a megelőző legalább 30 nap legalacsonyabb árát kell feltüntetnie „korábbi árként”.
Ennek ellenőrzésében sokat segíthetnek az árfigyelő, árösszehasonlító netes oldalak, de ha felkészülten vásárolunk, akkor úgy is tudjuk a termék normál eladási árát is. És csak érdekességképpen: „Egy felmérés szerint a Black Friday alkalmával megvásárolt termékek 80 százaléka csomagolásokkal együtt a szemétben végzi, …”.
Még a novemberhez kapcsolódóan: a Bosnyák téren november 30-án nyit a zuglói adventi vásár, de több helyen már ünnepi forgatag van. Amire idén már érdemes odafigyelni, hogy van olyan helyszín, ami készpénzmentes, csak kártyás fizetési lehetőség van az árusoknál, de gondoljunk arra is, hogy az illemhelyeket viszont csak a „kemény magyar valutával” tudjuk használni!
Összefoglalva a fenti szösszenetet: mértékletesen, okosan, megfontoltan, tudatosan éljük meg november hátralévő napjait!

