
Igen, boltjainkban is egyre gyakrabban használják már a mesterséges intelligencia rendszereket előnyeikkel és hátrányaikkal együtt. Igaz a kisebb boltoknak, hálózatoknak még nem biztos, hogy megéri ez a jelentős beruházás.
A multik például már az alábbi területeken is használják: logisztika-raktározás, szállítás; marketing-pontgyűjtés, hűség- és egyénre szabott akciók, árképzés vagy az ügyfélszolgálat. Az önkiszolgáló, okoskasszákhoz már hozzászoktunk, de amikor, egy AI elemzést követően az áruházban, 3-4 havonta átpakolják a polcokat, azt még mindig nehezünkre esik gyakorlatban elfogadni. A 0-24 órás ügyfélszolgálatok virtuális asszisztenseit is ilyen rendszerek működtetik, bár az élelmiszer kiskereskedelemben, a reklamációk kezelésének többségénél szükség van kasszás Erzsikére vagy a főnökre, boltvezetőre. De, mivel haladó szelleműek vagyunk, nézzünk meg néhány, számunkra előnyös tulajdonságát az „éj-áj”-nak.
Élelmiszerpazarlás megelőzése: előbb vehetjük meg leértékelve a közeli szavatossági idejű termékeket, mert a rendszer tudja figyelni a termékek dátumát. Futárra várás helyett, intelligens csomagautomatákból bármikor átvehetjük a rendeléseinket. A már megszokott mobilfizetés és digitális pénztárca lehetősége.
Virtuális „próbafülkék”, amire legjobb példa az IKEA rendszere, ahol a termékeket, otthoni környezetbe is beilleszthetjük, de van olyan optikai webáruház, ahol a rendelt szemüveget online fel is próbálhatjuk. Bár ezt kevésbé vesszük észre, de a környezetbarát szállításban, karbonsemleges logisztikában is nagy szerepet játszik.
Nem szeretnék azonban elmenni néhány hátránya mellett sem. Rendszerhiba, vagy hosszantartó áramszünet esetén „megáll az élet”, üresek maradnak a polcok (nincs rendelés, áru-összekészítés, kiszállítás, stb.) A nagy mennyiségű személyes adathalmazok és elemzéseik miatt az adatlopások, visszaélések kockázatot jelentenek. Egy 2024-ben végzett amerikai kutatás szerint a fogyasztók több mint 60%-nak van fenntartása a rendszerek által létrehozott hirdetésekkel és azok manipulációjával kapcsolatban. Sajnos csökkenti az emberi munkaerő foglalkoztatását. Itt is hivatkoznék az amerikai kutatás eredményére, ahol a megkérdezettek 86%-a inkább emberekkel kommunikálna, mint a mesterséges intelligenciával. Érdekességként: ez év májusában megnyílt Magyarország első hibrid okosboltja Szegeden, ahol a nyitvatartási időn túl, az automatizált technológiáknak köszönhetően, szinte teljesen önállóan, bolti dolgozók nélkül üzemel.
Igaz a Bosnyák téri piacot még „nagy ívben elkerüli” az „éj-áj”, de a nyitottság és a befektetési kedv benne van a kereskedőkben. Most már csak rajtunk, vásárlókon múlik az elfogadása, megszokása, sikere. Bízunk benne, hogy minden felhasználója felelősségteljesen alkalmazza a mesterséges intelligenciát, betartva az automatizálás és az emberek közötti egyensúlyt az üzletekben és az élet további területein is.